Welcome to my world/ به دنیای من خوش آمدید

Welcome to my world/ به دنیای من خوش آمدید



دنیایی به دور از تعصب، حسادت، تنفر و ناامیدی، این دنیایی است پر از عشق و عشق به انسان. دنیای امید به فردایی بهتر. دنیای تلاش برای بهتر زندگی کردن، برای بیشتر یاد گرفتن. دنیایی آزاد و برابر همچون آمال و آرزوهایم







onsdag 13 juli 2011

رفتار با كودكان


كودكان مقدمند: اطلاعات کودکان درباره سکس چقدر باید باشد؟  در رابطه با جنسیت کودکان، سکس و آمیزش چه اطلاعاتی و چه موقع مناسب است به کودک داد؟ آموزش سکس در مدارس باید چگونه باشد؟
فرزاد ادیبی: بطور عمومی باید بگویم که متاسفانه در ربطه با سکس حرف زدن در حضور کودکان در مدارس و یا خانه، ممنوع است. شاید در خیلی از کشورها مثلآ کشورهای اروپایی این ممنوعیت در هیچ کجای قانون به آن اشاره نشده باشد اما قانون نانوشته ای وجود دارد که حرف زدن در این باره را ممنوع می  کند. بسیاری از پدران و مادران و همچنین معلمین و کارشناسان تعلیم و تربیت خود را ناخواسته و ناآگاهنه سانسور می کنند. اما کشورهایی هم هست که  قانونآ ممنوع است و اجازه نیست که در مدارس و مهد کودک ها در باره سکس برای کودکان حرف زد و به آنان اطلاعات داد. همچنین در همه دنیا پدران و مادران و همچنین مسؤالین امور تعلیم تربیتی وجود دارند که معتقدند نباید اطلاعاتی در باره سکس در اختیار کودکان قرار داد. در کشور سوﺌد سکسولژی یکی از درس های مدارس است. اما در همین حد می ماند. یعنی اینکه در حد اطلاعات دادن در رابطه با آمیزش جنسی، عادت ماهانه دختران و چگونگی  استفاده از کاندوم، می ماند. یعنی بحث و تبادل نظر در باره سکس و نقش آن در زندگی انسان، کمتر اتفاق می افتد. بسته به نظر شخصی معلم ممکن است بحثی واقعی و مفید در بگیرد. این بحث اما در مهد کودک اصولآ نیست. و اگر پداگوگ با سؤال کودکان مواجه نشود، بحثی در این باره نخواهد کرد. چند ماه پیش در مجله ماهانه کارشناسان تعلیم و تربیت بحثی در گرفته بود که چگونه می توان این تابو را در مدارس و حتی مهد کودک ها شکست که بتوان بطریق علمی و آگاهانه ای این بحث ها را به پیش برد. یک موج مقاومت در برابر این بحث  هست که مخالف بحث آزاد در مدارس و مهد کودک درباره سکس است. یکی از از دلایلی که از طرف مخالفین مطرح می شود این است که کودکان خرد سال نمی فهمند سکس چیست و
درباره سکس حرف زدن، به آنها آسیب خواهد زد. این مخالفین درنظر نمی گیرند که در هر سن معینی کودکان سؤالهای معین و مشخصی در باره سکس، جنسیت خود، شکل آلت تناسلی خود و روابط آمیزشی پدر و مادر خود دارند که باید بر حسب همین سؤالهای کودکان، باید به آنها اطلاعات داد. شیوه اراﺌﮫ مطلب بر اساس سن کودکان است. باید توجه کرد که از چه کلماتی استفاده می کنیم.
در جوامعی مانند ایران، قضییه بسیار متفاوت است. قوانین اسلامی از یکسو و سنتهای عقب افتاده جامعه از سوی دیگر مانع اطلاعات دادن به کودکان درباره سکس بطور کلی است. کودکان، نوجوانان و جوانان در کشوری مانند ایران، بر حسب امکانات خود و منابع پیرامونی خود، جواب سؤالهای خود درباره سکس جستجو می کنند. این که این جوابها درست است و یا حداقل مناسب است، بحثی دیگر است. در ایران نه تنها حرف زدن درباره سکس تابو است بلکه جرم هم دارد. قوانین اسلامی مانع بزرگی در برابر آگاهی جامعه بطور کلی و کودکان و نوجوانان درباره سکس است. با این مقدمه سعی کردم بحث را باز کنم. در شماره بعد جواب سؤالها را بررسی خواهیم کرد. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar